Mätning av värme och varmvatten redan på gång

Inför individuell mätning av värme och varmvatten i Bostadens lägenheter, det föreslår miljöpartiets Alireza Mosahafi. Kommunfullmäktige besvarade motionen med att säga att det är ett arbete som redan pågår.

Alireza Mosahafi vill också att kommunen, i samband med att exploateringsavtal tecknas, ställer krav på att individuell mätning av värme och varmvatten tillämpas. Även här blev svaret att det redan i dag finns ett sådant incitament när kommunen tecknar avtal.

Individuell mätning och debitering av värme och varmvatten i flerbostadshus innebär att varje hyresgästs förbrukning debiteras separat helt eller delvis.

- Detta betyder att den som bor i lägenheten tar ekonomiskt ansvar för sin förbrukning och vi tror att människor blir mer motiverade att skona miljön om de samtidigt också sänker sina kostnader, säger Alireza Mosahafi, som har skrivit motionen.

Alireza Mosahafi (MP)
gruppledare