Marie-Louise Rönnmark i samtal med Margot Wallström om demokrati och dialog

Marie-Louise Rönnmark (s), ett av Umeås kommunalråd samt 1: e vice president i nätverket Union of Baltic Cities (UBC), har under torsdagen deltagit i ett samtal med Margot Wallström om demokrati, dialog och debatt mellan medborgare i EU och EU: s politiker och myndigheter. Margot Wallström är EU-kommissionens 1: e vice ordförande. Som sådan har hon ansvar för kommissionens institutionella relationer och kommunikationsstrategi. Kommissionen har nyligen tagit fram en strategi, ett dokument kallat Plan D (demokrati, dialog och debatt) samt en Vitbok om kommunikation. Plan D och Vitboken är instrument för skapa bredare debatt om demokrati och inflytandefrågor. Det samtal som Rönnmark tillsammans med ytterligare 11 politiker från lokala och regionala organ i Europa deltog i är ett led i kommissionens strukturerade dialog mellan medborgarna och kommissionen, ett försök att kommunicera närmare med andra än bara medlemsstaternas regeringar. EU-kommissionen vill bättra på dialogen med den regionala nivån och har därför valt att bjuda in representanter för flera regioner till ett samtal med kommissionens 1: e vice ordförande Margot Wallström. Vitboken och Plan D är verktyg som ska användas för att bygga upp förtroende och en relation mellan EU och allmänheten i respektive medlemsland. Visionen är att enskilda EU-medborgare ska kännas sig lika nära EU-beslut som man gör i den lokala demokratin. Margot Wallström sa i samband med överläggningarna att processen kommer att ta tid eftersom det handlar om att få till stånd attitydförändringar. Hon framhöll också betydelsen av att dra nytta av de nya medier som vuxit fram. Umeå är en av världens mest uppkopplade städer och Marie-Louise Rönnmark framhöll i sitt anförande att hon varje dag får e-post från medborgare, medborgarna har nära till sina politiker, de har också insyn i de kommunala processerna. Dessutom har kommunen gjort ett stort antal tjänster åtkomliga på nätet. Det är till exempel möjligt att välja tomt till sitt blivande hus elektroniskt. På samma sätt måste EU:s hela verksamhet göras genomskinlig. – Min poäng är att demokratin i Europa måste växa fram underifrån. Vi måste alltid utgå från den lokala identiteten och ge medborgaren chans att påverka förhållanden på bostadsorten. Min slutsats är alltså att plan D bör handla mindre om hur Bryssel ska nå ut till medborgarna än om hur medborgarna, med bas i den lokala demokratin, kan påverka även på EU-nivå, säger Marie-Louise Rönnmark. För mer information kontakta: Marie-Louise Rönnmark Kommunalråd (s) Umeå kommun 070-655 64 84 marie-louise.ronnmark@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070- 669 00 10 jorgen.boman@umea.se