Medborgarförslag kan komma att avskaffas

Ta bort medborgarförslag i arbetsordningen för kommunfullmäktige. Det är ett förslag till fullmäktige från kommunstyrelsens arbetsutskott, ks au.

I gällande arbetsordning för fullmäktige anges att folkbokförda i kommunen har rätt att skriftligen väcka ett medborgarförslag. ”Det får inte avse ärende som rör myndighetsutövning mot enskild eller ha odemokratisk eller rasistisk innebörd”, står det i arbetsordningen.
Genom åren har 309 förslag lämnats in, varav 13 bifallits. Omkring en tredjedel av dem som behandlats har besvarats (som alternativ till avslag eller bifall), de flesta för att förslagen redan varit på väg att förverkligas.

Höga kostnader
När kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade ett ärende om ändringar i fullmäktiges arbetsordning, föreslog kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S) i ett tillägg att medborgarförslag ska avskaffas:

– Genom åren är det väldigt få förslag som har gått igenom, och hanteringen har lett till höga kostnader.

Medborgarslussen
Medborgarförslag infördes 2009 efter en motion från Moderaterna. Med erfarenhet av åren som gått är kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M) för att slopa medborgarförslag:

– Många förslag har gällt sådant som Umeå kommun redan påbörjat, men de har ändå lett till en kostsam byråkratisk hantering. Det är viktigt att påpeka att det fortfarande är möjligt att lämna in förslag till medborgarslussen, om medborgarförslag avskaffas.

Vill ha underlag
Mattias Larsson (C) yrkade som ende ledamot i arbetsutskottet på att avslå förslaget om att avskaffa medborgarförslag.

– Det är möjligt att vi kommer att stödja ett avskaffande, men jag vill se ett beslutsunderlag först.

Slutgiltigt beslut fattas av kommunfullmäktige.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen