Mindre damm och partiklar i centrala Umeå

Mindre damm och partiklar i centrala Umeå

Från 5 april kommer riktade insatser att genomföras för att minska halten av skadliga partiklar, PM10, i centrala Umeå.
- Några utvalda gator ska rengöras grundligt från de sand- och slitagepartiklar som bildats under vintern, säger Tomas Lundmark, Gator och parker.

De gator och trottoarer som berörs av insatserna ligger inom centrumfyrkanten: Västra Esplanaden, Storgatan, Skolgatan, Östra Kyrkogatan och Järnvägsallén.

Arbeten nattetid i centrum
Arbetet kommer att genomföras nattetid för att rengöringen ska bli så effektiv som möjligt. För att undvika störningar i arbetet uppmanar vi alla bilister att inte nattparkera på de berörda gatorna. Arbetet beräknas att ta 1-2 veckor beroende av väderlek. Vi ber om överseende med de störningar arbetet kan medföra.

Det är Umeå kommun och Trafikverket som står bakom insatsen.

För mer information:
Tomas Lundmark