Mindre underskott än väntat för Holmsund-Obbola

Holmsund-Obbola kommundel befarade efter den andra delårsrapporten att året skulle sluta med ett resultat på minus 2,6 miljoner kronor. Efter mer noggranna analyser ser prognosen bättre ut och väntas landa på ett underskott på 1,7 miljoner kronor.

– Verksamheten har jobbat hårt med att analysera ekonomin och det är givetvis glädjande att underskottet förväntas bli mindre än vad vi först trodde. Vi måste nu fortsätta att jobba för att få ekonomin i balans och se över hur den blir hållbar på lång sikt, säger Beatrice Årebrand (S), ordförande, Holmsund-Obbola kommundelsnämnd.

Positivt att försörjningsstöd minskar
En positiv trend är att behovet av försörjningsstöd i kommundelen har minskat något senaste tiden. – Vad exakt det beror på är svårt att sätta fingret på just nu, men det är givetvis positivt både för individer, samhället och för kommundelens ekonomi om färre människor har behov av ekonomiskt stöd, säger Beatrice Årebrand.

Lyckad övergång till hemsjukvård
Kommundelsnämnden fick under onsdagens sammanträde också rapporter om att övertagandet av hemsjukvården har skett utan problematik i Holmsund-Obbola. En stor anledning till den smidiga övergången är att närheten i kommundelen, som redan tidigare lagt grunden för ett gott samarbete mellan kommundel och hälsocentral.

Beatrice Årebrand (S)
ordförande Holmsund-Obbola kommundelsnämnd