Möjligt med förtätning på Teg

Nu finns planmässiga förutsättningar för förtätning med fler bostäder på en fastighet mellan broarna på Teg. En enig byggnadsnämnd beslutade att anta den reviderade detaljplanen för Nötskrikan 1, som ligger i korsningen Tjärhovsgatan/Orrvägen.

Detaljplanen medger ett flerbostadshus i vinkel vid hörnet Tjärhovsgatan/Orrvägen, mellan broarna på Teg. Utmed Tjärhovsgatan tillåts en byggnad med 4 våningar och en höjd upp till 11,5 meter. Mot Orrvägen tillåts en byggnad med 3 våningar och en höjd upp till 9 meter. Enligt planen ska parkeringarna ligga under jord och innergården ska vara av hög kvalitet. Utöver det medges en takvåning med takterasser. Takvåningen ska utföras indragen minst en meter från fasadliv samt utformas med ett lätt uttryck så att den del av huset som uppfattas från gatan blir fyra våningar mot Tjärhovsgatan respektive tre våningar mot Orrvägen.

Många synpunkter på planen
Länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten, berörda sakägare, kommunala statliga instanser har haft möjlighet att lämna synpunkter på planen. Ett stort antal berörda och sakägare har lämnat synpunkter på planen. Yttrandena gäller i huvudsak skugg- och trafikpåverkan på grund av byggnadens höjd och storlek.

– När så många medborgare lämnat synpunkter blir man ju som politiker berörd och vill säkerställa sig om att processen gått rätt till. Vi bedömer att det framgår av översiktsplanen att området mellan broarna på Tegssidan numera är en del av centrala staden. Den politiska viljan att förtäta och höja bebyggelsen överensstämmer med översiktsplanen och ska därför medges. Men helt klart, när många medborgare lämnar synpunkter finns det anledning att tänka till ett varv extra. Det har vi gjort och beslutade att säga ja till ansökan, säger Åsa Ögren (S), ordförande, byggnadsnämnden, Umeå kommun.

Föregående plan medgav friliggande bostadshus i två våningar. För att det skulle bli möjligt med en förtätning behövdes en ny detaljplan för fastigheten.

Åsa Ögren (S)
byggnadsnämnden