"Mötesplats Umeå" ska underlätta för invandrare

Flyktingar och invandrare ska få lättare att skaffa nya kontakter i Umeå. Nu öppnas "Mötesplats Umeå", en webbsida som visar vilka mötesplatser som finns. För att utbyta erfarenheter, träna språk och skapa nya kontakter behövs mötesplatser. Ett sätt att hitta mötesplatser är att söka sig till organisationer som erbjuder dem. "Mötesplats Umeå" är en sida på Umeå kommuns webbplats där föreningar, studieförbund och frivilliga organisationer med flera kan visa vilka mötesplatser de erbjuder. Inbjudan till presskonferens "Mötesplats Umeå" öppnar tisdag 20 november. Vi vill presentera idén bakom "Mötesplats Umeå" och bjuda in fler organisationer att vara med. Vi vill också uppmana Umeåbor, både gamla och nya, att använda webbsidan och möta världen i Umeå! Därför bjuder vi in till presskonferens: Tisdag 20 november kl. 10.30 VIVA Kompetenscentrum, Rådhusesplanaden 8, plan 4, sammanträdesrum Gläntan Deltagare: Representanter för Nätverket civila samhället för integration i Umeå – Roya Razani, ordförande, Studiefrämjandet; Dimitris Athanassiadis, Folkuniversitetet; Annie Bergström, Röda korset och Åsa Kling, projektledare för Umeåregionens gemensamma flyktingmottagning, VIVA Kompetenscentrum, Umeå kommun. Flyktingmottagning i Umeåregionen Sedan hösten 2006 har Umeåregionens kommuner arbetat för att utveckla och samordna gemensam flyktingmottagning. Samverkan mellan flera kommuner och andra aktörer som arbetsförmedlingen, landstinget, näringslivet och det civila samhället, gör att resurser kan nyttjas bättre. Det ska underlätta flyktingars introduktion i samhället och göra den mer arbetsmarknadsinriktad. Samtidigt kan flyktingars och invandrares kunskaper tas tillvara bättre för ett ömsesidigt utbyte. Några av aktörerna har samlats i Nätverket civila samhället för att jobba med denna fråga. Mer information: Åsa Kling projektledare, Umeåregionens flyktingmottagning VIVA Kompetenscentrum Umeå kommun 090-16 41 23, 070-256 69 08 asa.kling@umea.se Håkan Göransson informatör/vik. pressinformatör Informationsenheten Stadsledningskontoret Umeå kommun 090-16 12 59, 070-248 16 12 hakan.goransson@umea.se