Motorikens hus kan bli ännu större

För ett år sedan tog fritidsnämnden ett beslut som innebar att gymnastikföreningarna i Umeå får tillgång till nya lokaler på Mariehem i det som kommit att kallas Motorikens hus. Nu vill fritidsnämnden att AstraZenecas före detta lokaler blir tillgängliga för ännu fler föreningar.

Stadsdelen Mariehem genomgår just nu av en kraftig utveckling både när det gäller handel, bostäder och infrastruktur. Antalet boende i stadsdelen ökar kraftigt och fritidsnämnden har sett ett behov av vara en del av denna stadsdelsutveckling för att skapa ett idrottsnav i AstraZenecas gamla lokaler.

Fritidsnämnden har sedan tidigare beslutat att ingå i avtal med Balticgruppen för en anläggning som ska tillgodose gymnastikens behov för att utöva sin idrott, men ambitionen var också att skapa fler verksamhetsytor i samma byggnad.

- Det finns flera idrotter som länge varit dåligt prioriterade, bland annat kampsporter och andra mattidrotter. Vi vill att de ska får bättre lokaler och slippa vara undangömda i källarlokaler där de är nu, säger Lennart Johansson, vice ordförande för fritidsnämnden.

Enligt en utredning som Umeå kommun har gjort har mattsporterna i Umeå nära samröre med gymnastiksporten och samverkan mellan olika idrotter skulle kunna bli möjligt om de fanns nära varandra.

- Etableringen av motorikens hus är otroligt viktig för stadsdelsutvecklingen som vi vill ha på Mariehem. Med mer verksamhet av olika slag på samma ställe kan vi få till en riktigt bra anläggning full av liv och rörelse, säger Ari Leinonen, ordförande för fritidsnämnden.

Beslutet från fritidsnämnden innebär att Umeå kommun nu ska se över möjligheterna att hyra ytterligare 1 930 m2 utöver de 1 800 m2 som ska hyras för gymnastikens behov.

Ari Leinonen (S)
fritidsnämnden
ari.leinonen@umea.se

Lennart Johansson (M)
vice ordförande
fritidsnämnden
Umeå Kommun
lennart.johansson@umea.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.