Musikintresserade elever på Ersängsskolan fick besök av kronprinsessparet

Musikintresserade elever på Ersängsskolan fick besök av kronprinsessparet

Kronprinsessparet besökte El Sistema, en kör- och orkesterskola, på Ersängsskolan under deras Umeåvistelse torsdag den 11 september. Kronprinsessparet stödjer El Sistema genom sin stiftelse.

Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel fick träffa elever i träningsskolan, årskurs 1 och 4 på Ersängsskolan som sjöng, spelade och dansade. Barnen får genom El Sistema lära sig att spela i orkester eller sjunga i kör. Rent metodiskt innebär det att barnen ska spela/sjunga mycket och ofta. Genom att erbjuda tid, kontakt och kontinuitet tillsammans med skolan är målsättningen att uppnå en framgångsrik progression, såväl musikaliskt som socialt, för barnen.

- Förhoppningen är att nå barn och ungdomar som kanske annars inte skulle söka sig till musikundervisning. Vi vill ge barnen ett musikaliskt språk som sträcker sig över alla gränser. Totalt ingår 400 elever i El Sistema i Umeå och målsättningen är att erbjuda fler skolor att arbeta enligt El Sistema, säger Åsa Linghult, enhetschef för Umeå musikskola.

El Sistemaundervisningen ersätter skolans musiklektioner och i vissa fall har skoldagen utökats eller att lektioner sker på tid på fritids. Umeå musikskola har ett välfungerande samarbete med rektorerna och personalen på de olika skolorna.

- Barnen får prova olika moment att sjunga, göra egna texter, spela på hink och trumma med pinnar, dansa och arbeta med rytmik. Vi ser att barnen utvecklas kan klara av att sjunga kanon och hålla pulsen. Att lära sig spela instrument är ett långsiktigt projekt som tar flera år och vi vill i framtiden se orkestrar på klass-, skol- och stadsdelsnivå, säger Agneta Högstadius.

Många konserter

Föräldrar, syskon, släktingar och vänner bjuds in varje eller varannan vecka till ”Vänstay” (står för: vänner, stanna) på skolan. Det är den sociala samlingspunkten och kittet där konserter, fika, sång och samvaro är i fokus. En gång per månad anordnas besök av lokala förebildande musiker, bl.a. musiker från Norrlandsoperan. Eleverna har även uppträtt på Gammlia på nationaldagen, i Göteborg och andra tillfällen.

Fakta och mer information:

Umeå Musikskola startade El Sistema hösten 2013 på fem skolor i stadsdelarna Ersboda och Ålidhem. Projektet sker i nära samarbete med förskolan och skolan, föreningar och studieförbund samt Norrlandsoperan som främsta samarbetspartner och som kulturell förebild.

Om El Sistema i Sverige och i världen och från besöket i Umeå:
www.elsistema.se

Om Umeå musikskolan: