Nattvandring för ett tryggare Umeå

På Valborgsmässoafton är det uppstart för årets nattvandring. Det är föreningar som nattvandrar för ett tryggare Umeå. Denna verksamhet sker i bred samverkan mellan UmeBrå (kommunens brotts- och drogförebyggande råd), socialtjänstens fältgrupp, polisen, Umeå C, Ultra, Hotel Aveny och McDonalds. Huvudsponsor är UmeBrå som ger föreningarna ett bidrag för deras deltagande. Medsponsor är Länsförsäkringar Västerbotten som bland annat bidrar med nattvandrarnas jackor och deras försäkringar under kvällen.

Nattvandringarna börjar och slutar vid Hotel Aveny där socialtjänstens fältgrupp möter upp föreningarna för att stämma av med varandra om läget på stan.

– Det är viktigt med vuxna som visar att de bryr sig om och lyssnar på ungdomarna. Nattvandrarnas viktigaste uppgift är att vara en förebild på stan, menar Lennart Andersson, enhetschef Öppenvård Unga vid Umeå kommun.

Föreningarna nattvandrar mellan klockan 21.00–03.00. De går mestadels i centrum, men har även möjlighet att transportera sig gratis med Ultras bussar om det finns behov. Under kvällen har nattvandrarna möjlighet att äta en gratis måltid på hamburgerrestaurangen McDonalds.

– Nattvandringen bidrar till att öka tryggheten för ungdomar som rör sig i Umeå kvälls- och nattetid. Umeå ska vara en trygg stad för alla och det är viktigt att vi arbetar med denna fråga i samverkan med andra aktörer, säger Anna Jonsson, biträdande chef för ordningspolisen.

Det är många idrottsföreningar som nattvandrar, men även andra föreningar som Föräldrar Mot Narkotika och United afghanska förening. Nattvandringen pågår vid tio tillfällen under så kallades riskhelger fram till skolorna börjar i augusti.

Kontaktperson:
Cecilia Sandén