Nej till ”miljötaxa” för bygglov

Kommunfullmäktige har avslagit en motion från Alireza Mosahafi (MP) om subventionering av bygglovstaxan för miljövänliga bygglov.

Mosahafi hade bland annat föreslagit bygglovsfrihet för solfångare, halverad bygglovsavgift för energisnåla bostäder och lokaler samt subventionerad avgift för vindkraftverk.

- Förslaget innebär en morot för dem som vill satsa på miljövänliga alternativ. En liknande sänkning av avgiften har införts i Lerums kommun.

Åsa Ögren (S) framhöll att byggnadsnämnden redan avfärdat förslaget för några år sedan, då nämnden hade mer pengar till sin verksamhet.

- Att genomföra förslaget i dag skulle antingen kräva ökade anslag eller höjning av övriga avgifter. Motsvarande pengar kan användas för effektivare satsningar.

Det är bra att stimulera energieffektiva lösningar, sade Eric Bergner (C), men han betonade att taxan bygger på principer om självkostnad och likabehandling. För detta fick han medhåll av flera ledamöter.

Miljöpartiet stöddes av Arbetarpartiet i ett yrkande om bifall till motionen, alternativt återremiss för utredning om intresset för att bygga lågenergihus. Kommunfullmäktiges beslut blev dock att avslå motionen och att notera kommunstyrelsens påpekande om att det inte finns någon bygglovsavgift för vindkraftverk.