Nej till utökat grönområde på Backen

Det blir inget grönområde på fastigheten Backen 6:1. Kommunstyrelsen säger nej till medborgarförslaget, eftersom fastigheten har sålts och ska bebyggas med bostäder.

Genom förslaget skulle fastigheten Backen 6:1 göras om till park för att skapa ett sammanhängande grönområde genom Umedalen och Backen ner mot älven. Det skulle enligt förslaget öppna upp för promenadstråk, gång- och cykelvägar och skapa ett utökat grönområde och en mötesplats på Backen.

Kommunstyrelsen säger därför nej till medborgarförslaget. När det lämnades in hade fastigheten redan sålts till ett privat företag, som ska bygga bostäder på platsen. En detaljplan har också tagits fram för området och kommunstyrelsen ser varken skäl till eller möjlighet att frångå köpeavtalet och detaljplanen.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen