Nödvändigt med uppgraderad Holmöfärja

En isbrytande färja, snabbare än dagens, med lastkapacitet och plats för minst 150 passagerare. De önskemålen om en ny förbindelse till Holmön har kommunen lämnat till Trafikverket.

Umeå kommun har nyligen antagit en strategi för Holmön. Målsättningen är att ön ska ha en fast befolkning på 100 personer. Antalet anses rimligt förutsatt att kommunikationerna fungerar väl samt nödvändigt för att kunna vidmakthålla, utveckla och tillvarata öns potential.

Färjan ska bytas ut
Den statliga vägfärja som i dag trafikerar Holmöleden har varit i drift i snart 30 år och behöver bytas ut inom kort. I ett yttrande kring Trafikverkets utredning om en ny lösning, betonar kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott att en ny färja ska vara isbrytande.

Treaxlad lastbil
Ett annat önskemål är en lastkapacitet som möjliggör transport av maskiner, utrustning och manskap samt helst en treaxlad lastbil på upp till 25 ton. Utskottet bedömer vidare att 150 passagerare är ett minimum för passagerarkapacitet.

Avgift
Trafikverkets rapport tar inte upp möjligheten att ta ut avgift för transporten. Kommunens bedömning är att det är rimligt med en avgift för att få en funktionell och driftsäker lösning.

- En möjlighet är att avgiftsbelägga färjan för andra än fast boende på ön. För stugägarna skulle det bli jämförbart med att betala till en vägförening, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund.

Umeå kommun förutsätter att beslutsunderlaget kommer att utvecklas och skickas på en mer formell remissrunda.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen