Nu byggs 60 nya platser på vård- och omsorgsboende

Ett nytt vård- och omsorgsboende med 60 platser byggs på Sofiehem. Boendet kommer att bidra positivt till den kö som för närvarande finns till vård- och omsorgsboende.

– Äldrenämnden har, utifrån befolkningsprognoser, beslutat om en långsiktig plan för byggandet av fler vård- och omsorgsboenden. Det är alltid svårt att exakt förutspå hur behoven kommer att se ut, men vi vet med säkerhet att vi behöver fler platser. Vi ser också att det behövs fler bostäder för äldre rent generellt oavsett om det avser vård- och omsorgsboende eller trygghetsboende, säger Janet Ågren (S), ordförande äldrenämnden.

Lundagård vård- och omsorgsboende är klart för inflyttning hösten 2019 och belastar äldreomsorgens investeringsbudgeten för 2019 med 60 miljoner. För att klara av den prognostiserade behovsökningen de närmaste tio åren behöver 90 nya vård- och omsorgsplatser byggas vartannat år.

I februari väntas en minskning av kön

Renoveringen av 30 platser på Holmsunds vård- och omsorgsboende är då klar och de personer som har störst behov av vård och omsorg erbjuds plats. De som står kvar i kön får fortsatt sina behov tillgodosedda genom förstärkt hemtjänst.

Betalningsansvaret ökar

I och med det höga trycket från sjukhuset, behovet av plats på korttidsboende och kön till vård- och omsorgsboende har betalningsansvaret ökat från 402 dygn under perioden januari-september 2017 till 966 dygn samma period i år. Det budgeterade antalet dygn för 2018 är 916. Detta innebär en ökad kostnad och är en del i det ekonomiska resultatet för äldrenämnden som till och med september är minus 3 miljoner kronor på totalen.

Janet Ågren (S)
äldrenämnden
janet.agren@umea.se

Veronica Kerr (KD)
vice ordförande
äldrenämnden
veronica.kerr@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Camilla Söderlund

kommunikatör äldreomsorg 090-162696