Ny plattform för elitidrottssponsring

Kommunstyrelsens arbetsutskott har godkänt en ny sponsringsplattform för sponsring av elitidrott. Plattformen är tydligare med vilka kriterier som gäller för föreningar och enskilda idrottsutövare.

Umeå kommun skriver genom Näringslivsservice avtal med verksamheter, föreningar och organisationer om elitidrottssponsring. Det övergripande målet är att detta ska bidra till att öka Umeås attraktionskraft. Sponsringen ska bland annat bidra till att stärka uppfattningen om Umeå som en framgångsrik idrottsstad med många utvecklingsmöjligheter.

Grundläggande krav
Några av de grundläggande kraven för att erhålla sponsring är att föreningen bedriver sin huvudsakliga verksamhet i Umeå kommun, och att den inte är på ekonomiskt obestånd. Om det handlar om individuella idrottsutövare ska de vara minst 18 år. I enlighet med det nationella Elitidrottskravet ska föreningar (lagidrott) ha lag i den högsta nationella serien, HockeyAllsvenskan (ishockey) eller Superettan (fotboll).

Fyra kriterier
Sponsringen ska uppfylla Umeå kommuns horisontella mål om jämlikhet, bidra till en mångfald av aktiviteter samt alltid vara fast och stå i proportion till aktuell motprestation. I den nya plattformen finns dessutom fyra bedömningskriterier:
• Bedömning av medieexponering för laget eller individen
• Värdering av lagets eller individens publik på hemma- och bortaplan
• Bedömning av hur väl laget eller individen uppfyller Umeås varumärkeslöfte som en progressiv förebild (Leder man utvecklingen inom sin idrott?)
• Bedömning av i vilken utsträckning man bidrar till att göra Umeå till en attraktiv stad

Jämn könsfördelning
I samband med beslutet redovisades hur sponsringsmedlen fördelas mellan könen. För säsongen 2015/2016 har avtal tecknats för 475 000 kr inom damidrott och 460 000 kr inom herridrott. Efter yrkande från Vänsterpartiet lade arbetsutskottet till en skrivning om Umeå som jämställd idrottsstad samt att målet med sponsringen är en jämn könsfördelning.

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen
hans.lindberg@umea.se

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande
kommunstyrelsen
anders.agren@umea.se

Claes Björnberg
presskommunikatör
claes.bjornberg@umea.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.