Ny rutin när kommunen säljer egna fastigheter

Kommunen förtydligar med en ny rutin hur försäljning av egna bebyggda fastigheter ska gå till. Arbetsutskottet vill ha bättre överblick och kontroll när enskilda fastigheter är aktuella för försäljning.

Kommunens lokalförsörjningsdirektiv innebär bland annat att kommunen ska sälja egna bebyggda fastigheter och lokaler som inte används för kommunal verksamhet.

När försäljning av en fastighet är aktuell tar kommunens fastighetsavdelning enligt den nya rutinen upp ärendet i ”lokalberedningsgruppen” och informerar tekniska nämnden. Sedan tar kommunens avdelning Mark och exploatering över ärendet. Politikerna i arbetsutskottet ger Mark och exploatering i uppdrag att utreda en försäljning. Ärendet kommer sedan tillbaka till arbetsutskottet för beslut om försäljning ska ske eller inte.

Med den nya rutinen kommer varje försäljningsärende att hanteras tydligare och arbetsutskottet får bättre möjlighet att följa utredningsarbetet och fatta beslut.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen