Ny typ av cykelparkering testas i Umeå

Ny typ av cykelparkering testas i Umeå

Idag finns det 1784 cykelparkeringar i centrala Umeå men enligt Umeå kommuns beräkningar saknas det mer än 600 stycken. Dessutom ställer utvecklingen av cyklandet nya krav på hur parkeringarna bör se ut. Därför testas nu en ny typ av cykelparkering i Umeå och det är upp till medborgarna att tycka till om det kan vara något för framtiden.

Många cyklister i Umeå har upplevt dilemmat med att bära omkring på sin cykelhjälm och överdragskläder när de gör ärenden i centrala Umeå. Företaget Team Tejbrant har tagit fram en ny typ av cykelparkering för allmän plats. Det handlar om ett cykelställ i kombination med förvaring för exempelvis regnkläder och cykelhjälm. I samarbete med Umeå kommun ska cykelstället testas på Renmarkstorget under sommaren.

-  Vi står för skåpet och Umeå kommun för platsen. I och med att det är en helt ny produkt är det otroligt viktigt att vi får in synpunkter från de som använder dem, säger Janis Lukins, regionssäljare på Team Tejbrant.

De nya cykelställen ställs ut den 9 juni och kommer finnas på plats på Renmarkstorget under sommaren tills de plockas bort igen i början av augusti.

Medborgarnas kommentarer viktiga

Totalt kommer fem cykelställ att testas under våren med totalt tio platser. Eftersom det inte tidigare funnits den här typen av cykelparkering i Umeå är det extra viktigt att innevånarna och användarna säger vad det tycker. Under testperioden kan alla som vill lämna synpunkter och kommentarer via mail, telefon och Facebook. Hur det går till står på cykelstället.

-  Umeå står inför en ny typ av utmaning när det gäller cykelparkeringar i centrum. Vi vet att det saknas platser och att cyklandet ökar i centrum. Dessutom vet vi att cyklisterna har nya krav på parkering, därför testar vi nu en ny lösning och vill veta vad Umeåborna tycker om den, säger Katarina Bergström, trafikplanerare på Umeå kommun.

Katarina Bergström
trafikplanerare