Nya delar av Arboretum Norr invigs 23 augusti

Nya delar av Arboretum Norr invigs 23 augusti

Lördag 23 augusti klockan 13–18 invigs nya delar av Arboretum Norr i Baggböle, cirka 10 km väster om Umeå. Programmet bjuder på gratis guidningar, konstutställning och musik.

Stiftelsen Arboretum Norr har de senaste åren arbetat med ”Ett Arboretum för alla”, som är ett EU-finansierat projekt. Det arbetet har resulterat i flera nya delar i arboretet: Sibirien, Lägdaleden, Nya Asien och Japanska trädgården.

Stiftelsen firar 30-års jubileum
Det är landsbygdsutvecklingsprojekt Leader URnära som har finansierat arbetet med de nya delarna i arboretet under de senaste åren och som nu avslutas. Arboretum Norr firar också 40-års jubileum som idé och 30-års jubileum som stiftelse i år. Det var Carl-Gustaf Thögersen som 1974 förde fram idén att skapa världens nordligaste arboretum i Umeå i sitt examensarbete. Stiftelsen Arboretum Norr bildades 1984 och är de som driver verksamheten än idag.

Invigning 23 augusti
Invigning av de nya delarna sker lördag 23 augusti, klockan 13–18. Det blir bland annat gratis guidningar, konstutställning och musik.

Johnny Schimmel
föreståndare