Nya e-tjänster och appar med ”öppet data”

Umeå kommun har beviljats 398 000 kronor av Vinnova för att genomföra projektet ”Openumea”. Projektet gör det möjligt att publicera ”öppet data” från kommunens IT-system, data i elektroniskt format som kan användas av andra än kommunen för att utveckla nya e-tjänster och ”appar”.

”Öppet data” är elektroniskt data från kommunala IT-system som får användas för kommersiella och ideella ändamål. Projektet ska ge enskilda medborgare och andra aktörer tillgång till data och stimulera vidare utveckling av nya e-tjänster och ”appar” som medborgare kan använda.

Del av ett offentligt e-samhälle
Rätten till ”öppet data” bygger på ett EU-direktiv som syftar till att förverkliga offentlighetsprincipen i ett modernt samhälle. Det är också en del av att bygga upp ett konkurrenskraftigt e-samhälle i Europa. Umeå kommuns projekt ”Openumea” kommer att ta fram tekniska och administrativa lösningar för att erbjuda öppet data från Umeå kommuns register och system. Förutom den tekniska och administrativa grunden ska även minst tio olika datafiler bli tillgängliga i ett första steg.

Praktiska frågor att reda ut
– Ambitionsnivån är hög men det finns en hel del praktiska frågor att reda ut. Pengarna från Vinnova ger oss möjlighet att bygga en stabil lösning för att erbjuda data, säger Thomas Kvist, projektledare för projektet Openumea.

Umeå kommun i framkant
– Umeå kommun är med projektet i framkant när det gäller att erbjuda ”öppet data”. Utvecklingsmöjligheterna och mervärdet uppstår först när data används av påhittiga personer, ju fler desto bättre. Jag hoppas därför att både studenter och etablerade IT-företag i regionen tar chansen att bygga nyskapande lösningar som inte bara gynnar Umeå och umeborna utan också kommer att användas på andra håll i landet, säger Thomas Kvist.

Projektet kommer att pågå under hösten 2012. Data från Umeå kommun beräknas vara tillgängliga vid årsskiftet.

Thomas Kvist
projektledare