Nya öppettider på Navet från och med 1 januari

En enig fritidsnämnd har fattat beslut om Navets servicenivåer där bland annat badanläggningens öppettider ingår. Beslutet innebär nya öppettider från och med 1 januari 2024.

De nya öppettiderna innebär bland annat att upplevelsebadet öppnar en timme tidigare på dagen både vardag och helg samt stänger en respektive en och en halv timme tidigare på eftermiddagen för att anpassa tiderna efter de tillfällen då badet har flest besökare.

Även för motionssimmet och relaxen justeras öppettiderna. Motionssimmet kommer att öppna en halvtimme respektive en timme senare på vardagar och helger medan relaxen kommer att öppna en timme tidigare dagligen. Justeringarna i Navets servicenivåer innebär också en möjlighet att förbättra kvaliteten för kunderna, till exempel genom att öka upplevelsen i relaxen.

Syftet med att justera öppettiderna är bland annat att ge en jämnare arbetsbelastning och ett bättre schema för personalen men det skapar också tydligare öppettider då det tidigare varit många olika tider för olika delar av anläggningen. Beslutet innebär också att behovet av intermittenta anställningar minskar vilket ger en besparing på ett tiotal arbetstimmar per vecka.

– Justeringen av öppettiderna innebär att vi ger våra anställda bättre förutsättningar och vi minskar sårbarheten för personalgruppen. I förlängningen leder det också till ökad kvalitet för Navets besökare, säger Ari Leinonen (S), ordförande i fritidsnämnden.

Ari Leinonen (S)
fritidsnämnden