Nya unga författare inför 2014

Projektet ”2 014 nya Västerbottensförfattare” vill ge barn och unga möjlighet att skriva och ge ut egna böcker fram till kulturhuvudstadsåret. Kulturhuvudstadsutskottet stöttar satsningen med 150 000 kronor under 2012 och reserverar 300 000 kronor för 2013–2014.

Föreningen Umeå Legend Club och berättarföreningen Tellus är initiativtagare till projektet som ska ge Västerbotten minst 2 000 nya, unga författare till 2014. Projektet är tänkt att manifesteras i en stor bokmässa i maj 2014, då författarna får presentera sina böcker under festliga former.

Projektet ska genomföras i samarbete med barnavdelningen på stadsbiblioteket och skolor och bibliotek i stadsdelar och i regionen. Det finns också planer på att samarbeta med skolor i Norden, bland annat genom nordiska ”berättarkollon”.

Föreningarna vill också erbjuda organisationer i Würzburg och Riga att delta, så att ungdomar i dessa städer kan bidra med böcker som översätts och presenteras på bokmässan.

Marie-Louise Rönnmark (S)
kommunstyrelsens kulturhuvudstadsutskott