Nya ungdomsjobb planeras till hösten

Umeå kommun planerar för en ny etapp ungdomsjobb under perioden oktober 2012–juni 2013. Totalt 220 ungdomar kommer enligt planen att få anställning i kommunens verksamheter under ett drygt halvår. Personalutskottet har gett klartecken till att gå vidare med planerna.

Med början hösten 2011 fick 192 ungdomar i åldern 18–24 år jobb i kommunen i den första etappen ungdomsjobb. Det har gett bra resultat och i etapp två vill kommunen fortsätta att erbjuda ungdomar riktiga jobb, vägledning i deras yrkesval och ökade möjligheter att långsiktigt komma in på arbetsmarknaden. För kommunen är satsningen också ett sätt att intressera ungdomar för jobb i kommunen och knyta dem till sig för att stärka framtida personalförsörjning.

80 miljoner kronor reserverades
Kommunfullmäktige reserverade tidigare 80 miljoner kronor till satsningar på ungdomsjobb under 2011–2014. Arbetsutskottet beslutar om hur pengarna ska disponeras. Den andra etappen genomförs under förutsättning att kommunstyrelsens arbetsutskott anvisar 33 miljoner kronor som det beräknas kosta. Etapp 1 kostade omkring 25 miljoner kronor.

Flest jobb inom vård och skola
De 220 ungdomsjobben i etapp två kommer enligt planen att utlysas i två omgångar, den första i början av augusti. Då handlar det om 95 tjänster inom vård och omsorg och 50 administrativa och tekniska tjänster som annonseras ut via Ungdomstorget. Den andra omgången, 75 tjänster inom för-, grund- och gymnasieskolan, följer i oktober.

Förlängs till sju månader
Heltidsjobb med avtalsenlig lön väntar de ungdomar som får plats i den andra etappen. För att möjliggöra fortsatt anställning i kommunen och få en bättre anpassning till verksamheterna förlängs ungdomsjobben från sex till sju månader, i vissa fall också åtta månader. Ett antal jobb kommer också att erbjudas på deltid, till exempel till ungdomar med funktionshinder.

Aktiviteter stöttar
Kommunen planerar också olika aktiviteter för att hjälpa ungdomarna framåt i deras arbetssökande efter anställningen. Bland annat kommer kommunen att ordna informationsträffar, arbetsplatsbesök och arbetsmarknadsdagar.

Som en vanlig jobbansökan
Sökande till ungdomsjobben ska vara 18–24 år, folkbordförda i Umeå och inskrivna som arbetssökande på arbetsförmedlingen. Rekryteringen går till på samma sätt som när man söker och väljs ut till vilket jobb som helst. Kvalifikationer och intressen avgör vilka som får jobben.

Christer Lindvall (S)
kommunstyrelsens personalutskott