Oenig nämnd vill inte att Yrkesgymnasiet ska få utöka sin verksamhet

Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden uppmanar Skolinspektionen att avslå Yrkesgymnasiets ansökan om att utöka sin verksamhet. Orsaken är att det redan finns ett stort överskott av utbildningsplatser.
– En utökning får ekonomiska, organisatoriska och pedagogiska konsekvenser för de redan etablerade skolhuvudmännen, säger
Peter Vigren (S), ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.

Kommunens beräkningar visar att det finns 2 500 fler utbildningsplatser än elever (ålder 16–18 år) under åren 2018–2022. Den kommunala gymnasieskolan kommer att erbjuda de aktuella utbildningarna i egen regi eller inom ramen för samverkansavtalet inom Region Västerbotten inför kommande läsår. Antalet utbildningsplatser anpassas efter efterfrågan.

Yrkesgymnasiet ansökan handlar om lärlingsutbildningar där minst halva studietidengenomförs i form av Arbetsplatsförlagt lärande (APL). En utökning kommer leda till att det blir svårare för redan etablerade utbildningar att skaffa APL-platser. Kommunen önskar därför ett utlåtande från de berörda branscherna om att nuvarande utbildningar kommer kunna genomföra den APL-tid som skolans styrdokument kräver.

Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna röstade för att godkänna Yrkesgymnasiets ansökan.

Kontakt:
Peter Vigren (S)
peter.vigren@umea.se

Anders Sellström (KD)
Vice ordförande
anders.sellstrom@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Andreas Moberg

kommunikatör Utbildning, gymnasie- och vuxenutbildningen 090-16 12 34, 070-633 28 22