Öppning för nya idrottshallar på Nolia

Thorengruppen önskar bygga en fotbollshall samt en allaktivitetshall inklusive kontor på Noliaområdet. Kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott har beslutat att det ska upprättas ett förslag till ett avtal med Thorengruppen som möjliggör hallarna.

Thorengruppen har tidigare önskat mark på Noliaområdet för att uppföra en innebandyhall med kontorsytor. När näringslivs- och planeringsutskottet diskuterade frågan i november 2014, var bedömningen dock att det är viktigt att kommunen har rådighet över området.
Thorengruppen har återkommit med en ny önskan om att få tillgång till mark på Noliaområdet, för etablering av en allaktivitetshall inklusive kontor samt en fotbollshall.

Förslag om avslag
Tjänstemannaförslaget till näringslivs- och planeringsutskottet var att avslå Thorengruppens önskade markanvisning. Några av skälen var att om företaget skulle hamna i konkurs eller likvidation kan arrendet hamna i någon annans händer, att detaljplanen behöver ändras för att medge kontor samt att kommunen förlorar rådighet över området över lång tid.

– Visst är det viktigt med rådighet, men kommunen saknar under överskådlig tid pengar till en fotbollshall. Allmänintresset för en sådan är stort. Det borde gå att formulera ett avtal om ett partnerskap, precis som för Väven. Vi får se hur avtalsförslaget ter sig, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S).

Totalkalkyl
Mattias Larsson (C) efterlyser en totalkalkyl, som anger nettokostnaden för kommunen. Han röstade också för att upprätta ett avtalsförslag, precis som Peder Westerberg (FP) och kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M).

– De planerade hallarna skulle stärka Nolias attraktion, säger Anders Ågren.

Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet.

– Vi vet inte vad som finns i framtiden. Med ett arrendeavtal kan det bli något helt annat på området än vad vi tänkt oss, säger Mattias Sehlstedt (V).

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen