Omtag kring miljözon i centrum

Förslaget om en miljözon i Umeå centrum återremitteras till tekniska nämnden, enligt beslut i kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott. Nämnden uppmanas att se över tidpunkten för införandet samt konsekvenserna för olika fordon.

Tekniska nämnden beslutade nyligen att lämna ett förslag till kommunfullmäktige om införandet av miljözon den 1 januari 2014. Förutsättningen är att finansieringen ordnas för den fördyring om 1,4 miljoner kronor som Umeå kommun får för bussar i lokaltrafiken.
Den delen är löst i och med att kommunstyrelsens arbetsutskott beslutat att kostnaden ska finansieras via investeringsbudgeten för åtgärdsprogrammet för luft.

Tidsspann från beslut
När det gäller tidpunkten för införandet av miljözonen, är önskemålet från det samlade Åkeriföretaget region norr att tiden mellan beslut och ikraftträdande är minst ett år. Detta för att fordonsägare ska klara av att uppgradera sin fordonsflotta.

- Tekniska nämnden bör fundera lite mer över tidpunkten. Dessutom måste de analysera effekterna av en miljözon för bland annat snöröjnings- och renhållningsfordon, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund.

Inte Västra Esplanaden
Eftersom statliga vägar i laglig mening inte kan ingå i en miljözon, utesluts Västra Esplanaden i ett första skede. När Västra länken är klar och kommunen övertar väghållaransvaret för Västra Esplanaden kommer den att inkluderas i miljözonen.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen