Påpekande om väntat överskott i Sävar

Kommunstyrelsens arbetsutskott har gjort ett påpekande om kommunens ekonomiska regelverk. Detta med anledning av att kommundelsnämnden i Sävar diskuterat att fördela 1 miljon kronor, som enligt prognosen blir årets överskott.

Vid Sävar kommundelsnämnds senaste sammanträde väcktes frågan om hur överskottet ska hanteras. Beslutet blev att inventera behov av engångskaraktär inom för- och grundskola, äldreomsorg, kultur och fritid. Behoven får inte leda till bestående kostnader, till exempel kapitalkostnader eller personalkostnader.

Nämnden upphör
Nämnden är inriktad på att förslag om fördelning ska behandlas vid sammanträdet den 20 november. Detta är nämndens sista sammanträde, eftersom fullmäktige beslutat om att kommundelsnämnderna ska upphöra.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har reagerat i frågan och har i ett extrainsatt ärende beslutat att påpeka att överskottet inte kan hanteras på det här sättet.

– Om det visar sig att nämnden verkligen gör ett överskott, så ska det ska hanteras i bokslutet och tillföras verksamheterna, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S).

– Att fördela pengar på det här sättet, dessutom enbart utifrån en prognos, strider mot andemeningen i kommunens ekonomiska regelverk, säger kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M).

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen