Parkarbeten 2013

Umeå kommun planerar parkarbeten för sammanlagt 83 miljoner kronor under 2013. Mer än hälften, cirka 48 miljoner kronor, är budgeterade för projekten inom Staden mellan broarna. Broparken färdigställs till midsommar och i delen Lugn och Ro planeras byggstart senare i vår. Upphandlingen av Rådhusparken kommer att göras om, men även där planeras för en byggstart innan sommaren.

Under 2013 och 2014 satsar kommunen även på Äventyrslekplatser. I sommar byggs äventyrsleken på Östra Ersboda medan Umedalens äventyrslek ligger i skiss- och projekteringsskedet med en planerad byggstart i höst. Äventyrslekplatserna har en budget på 3 Mkr vardera.

Det finns också planer för att vidareutveckla parken och lekparken i Hedlunda dungen väst på stan. Andra större satsningar är älvsnära parker som avser en strandpromenad på Teg.

Mindre renoveringar av lekparker och parker genomförs och det arbetet med att kontinuerligt ersätta dåliga eller plantera nya björkar fortgår.

I 2013 års parkprogram finns också pengar för att utveckla kommundelarna. I Sävar och Hörnefors handlar det om promenadstråk längs åarna och i Holmsund en renovering av parkytan vid Djupbäcksplan.

Kontakt:
Anna Flatholm
stadsträdgårdsmästare
anna.flatholm@umea.se

Lasse Jacobson (V)
tekniska nämndens ordförande
lasse.jacobson@umea.se

Stefan Nordström (M)
tekniska nämndens vice ordförande
stefan@nittio5noll9.se

Andreas Lundgren (S)
tekniska nämndens andra vice ordförande