Parkeringsprogram för hållbar utveckling

Kommunstyrelsen har antagit ett nytt parkeringsprogram. Prioriterade platser för nya parkeringsanläggningar under kommande 3–4-årsperiod är kvarteret Nanna, kvarteret Muraren, Jämvägsallén och kvarteret Ymer.

Genom att skapa förutsättningar för effektivare markutnyttjande, ökad tillgänglighet i centrum och förbättrad luftkvalitet, ska parkeringsprogrammet medverka till en hållbar stadsutveckling och en anpassning av parkeringarna till ett växande Umeå.

Arbetsplatsparkeringar
Utgångspunkt är de strategier som beslutats i de nya fördjupade översiktsplanerna. Det nya parkeringsprogrammet syftar till att frigöra och prioritera parkeringsplatser för besökande och boende i centrum, skapa arbetsplatsparkeringar utanför centrumfyrkanten samt ordna tillräckligt många cykelparkeringar. Dessutom ska parkeringsreglerna bli tydligare genom ändrade parkeringsförbudszoner.

Olika åtgärder
Målen ska nås genom olika åtgärder, bland annat Grönt parkeringsköp (avtal mellan fastighetsägare och kommunen), avgiftszoner, ökat samnyttjande av parkeringsplatser, inrättande av Park- and Bike-anläggningar samt nya parkeringsanläggningar för cykel respektive bil.

Utbyggnadsordning
Utbyggnad av parkeringsanläggningar de närmaste 3–4 åren gäller i första hand Nanna (Badhuset), Muraren (vid Ridvägen), Järnvägsallén samt Ymer (Margareta), utan inbördes ordning. Karta finns på sidan 25 i parkeringsprogrammet.

Parkeringsprogram (pdf-fil)

Lennart Holmlund (S)