Pengar satsas på sociala insatser

Arbetsutskottet har beviljat pengar från kommunens medel för sociala satsningar till två olika projekt:

”Krisbo” ska vara ett stödboende för personer, främst unga män i åldern 18–25 år, som har vistats på behandlingshem eller fängelse. Tanken med projektet är att boende med hjälp av personal ska lära sig att se sina egna behov och ta till vara på sina möjligheter för att bli en fungerande, ansvarstagande och självständig individ i samhället. Det kan i praktiken innebära att söka utbildning och arbete, hitta och ta till vara på fritidsintressen och skapa och vårda sociala nätverk i form av familj, vänner och samhället i övrigt. Projektet får drygt 512 000 kronor efter ansökan.

”Hälsa Lärande och Trygghet” (etapp 1) ska främja god psykisk hälsa, ett lärande som utvecklar och trygga sociala uppväxtvillkor för barn och unga. Förebyggande arbete ska ske i nio områden (elevhälsoområden och kommundelar) för att upptäcka behov bland barn och unga och samordna insatser lokalt i ett tidigt skede. Projektet ska vidareutveckla samverkan mellan skola och socialtjänst i kommunen genom att koppla socialsekreterare till grundskolans nio elevhälsoområden. Det ska också baseras på kunskaper och erfarenheter från elevhälsa, familjecentraler och kommundelar. Projektet får nästan 7 miljoner kronor för att täcka kostnader för socialsekreterartjänster. Arbetsutskottet beslutar senare om sökta pengar för insatser i skolan.

”Lugna Umeå”, ett projekt med syfte att synliggöra och inkludera ungdomar som är eller riskerar att hamna i utanförskap, fick avslag på sin ansökan om medel. Kommunen väljer istället att långsiktigt stärka skolans och socialtjänstens förebyggande sociala arbete riktat till ungdomar.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen
lennart.holmlund@umea.se

Anders Ågren (M)