Pengar till Ungdomstorget och sommarjobb

Kommunstyrelsens arbetsutskott skjuter till 5 milj kr till Ungdomstorget 2013 och 2014 samt 2,4 milj kr till sommarjobb för 17-åringar under samma år.

I Umeå finns i dagsläget  400 ungdomar i försörjningsstöd,  580 i aktivitetsersättning och omkring 1 400 som är öppet arbetslösa. Ett sätt att hjälpa dem att nå egen försörjning i form av arbete eller studier är det arbete som bedriva av Ungdomstorget, som startades 2009. Verksamheten är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, socialtjänsten, Försäkringskassan, introduktionsprogrammen inom gymnasieskolan, Landstinget och Viva arbete unga.

Minskade medel
Samordningsförbundet varit en medaktör och delfinansiär, framför allt för att initiera och utveckla verksamheten. Rollen har successivt avvecklas, och förbundets medel till kommunen har minskat.

– Ungdomstorget har hjälpt många ungdomar, det är en oerhört viktig verksamhet. Vi måste hitta en långsiktig finansiering för Ungdomstorget, i väntan på det löser vi det hela med detta extra tillskott, säger kommunalrådet Tamara Spiric (V).

Pengarna säkerställer den kompetens som Viva arbete unga bidrar med i Ungdomstorget. Beslutet fattades av ett enigt arbetsutskott. Tillskottet blir 2,535 milj kr 2013 och lika mycket för 2014, och pengarna tas ur rörelsekapitalet/ Ungdomsjobb.

Jobb för 17-åringar
I ett annat ärende har kommunstyrelsens arbetsutskott beslutat att skjuta till 1,2 milj kr för 2013 och samma summa för 2014, för att säkerställa att alla 17-åringar som skickar in ansökan i tid får sommarjobb under tre veckor.

– För tredje året i rad får alla ungdomar som söker sommarjobb, det vet vi räddar sommaren för många, säger Tamara Spiric.

Prova på arbetslivet
Årskullen 17-åringar är omkring 700 ungdomar.  Gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens budgetram räcker till feriejobb för 550 ungdomar, och genom beslutet i kommunstyrelsens arbetsutskott kan ytterligare 150 ungdomar erbjudas feriejobb. Även dessa pengar tas ur rörelsekapitalet/Ungdomsjobb.

– Det är viktigt att unga får in en fot i arbetslivet, och att de får en chans att tjäna egna pengar, säger kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Ågren (M).

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen