Planarbete för fler bostäder vid NorrlandsOperan

Byggnadsnämnden har beslutat att påbörja arbetet med en ny detaljplan i direkt anslutning till operan, längs Västra Kyrkogatan. Syftet med den nya planen är att skapa förutsättningar för förtätning genom uppförande av ett nytt flerbostadshus.

- De första skisserna visar en ny byggnad i tre våningar med en indragen fjärdevåning. Det är en liten yta som huset ska rymmas på så det gäller att det går att lösa både friytor och parkering på ett bra sätt, säger Mikael Berglund, byggnadsnämndens ordförande.

Den befintliga byggnaden mot korsningen Västra Kyrkogatan och Västra Norrlandsgatan planeras enligt ansökan byggas om från två större lägenheter och en mindre till tio mindre. De två övre planen ska nås via ett nytt trapphus som sitter ihop med den nya byggnaden. I den nya byggnaden planeras 15 nya lägenheter.

Ett gestaltningsprogram ska tas fram
Ett gestaltningsprogram ska tas fram som omfattar den nya byggnaden, friytor samt befintlig byggnads exteriör. Gestaltningsprogrammet kommer att behandla den befintliga byggnadens relation till den planerade nya byggnaden. Gestaltningsprogrammet ligger sedan som grund för den fortsatta detaljplaneringen.

Detaljplanen beräknas antas fjärde kvartalet 2016.

Mikael Berglund (S)
mikael.berglund@umea.se

Ulrik Berg (M)
vice ordförande
ulrik.berg@umea.se

Alireza Mosahafi (MP)
2:e vice ordförande
alireza.mosahafi@umea.se

Umeå kommun har 11 300 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Niklas Forsgren

kommunikatör Samhällsbyggnad 090-161324