Planläggning för fler förskoleavdelningar

Byggnadsnämnden har beslutat att inleda arbetet med två detaljplaner som skapar förutsättningar för fler förskoleavdelningar. Det gäller en utbyggnad och en nybyggnad. Förskolan Luvan i Röbäck behöver byggas ut och vid Harspåret på Mariedal ska möjligheterna för en ny uteförskola med fyra avdelningar utredas.

- Umeå behöver fler förskoleavdelningar. Den önskade placeringen på Mariedal naggar dock rekreationsområdet i kanten. Därför är vi tveksamma till placeringen men väljer att påbörja planarbetet för att utreda vilka möjligheter som finns. Den kommande dialogen med kommunens olika verksamheter kommer att ge klarhet i hur vi går vidare med planen, säger Åsa Ögren, byggnadsnämndens ordförande.

Förskolan som planeras på Mariedal är Ur och Skur. Det är en uteförskolan och idén i deras pedagogik är att barnens behov av kunskap, rörelse och gemenskap tillfredsställs genom vistelse i naturen.

Förskolan Luvan i Röbäck kommer efter utbyggnaden att innehålla totalt nio avdelningar. Då blir det viktigt att den nya gården blir tillräckligt stor och att angöring och parkering kan lösas på ett bra sätt. Ytterliggare en viktig fråga i planarbetet blir att skapa en bra avgränsning mot den befintlig bostadsrättsförening i området.

Niklas Forsgren

kommunikatör Samhällsbyggnad 090-161324