Planläggning inleds för fler lägenheter längs Rådhusesplanaden

Byggnadsnämnden har beslutat att påbörja planläggning av Frigg 7, kvarteret längs med Rådhusesplanaden mellan Skolgatan och Nygatan. Ägaren till fastigheten har ansökt om en planändring för att kunna göra en påbyggnad på fyra våningar som ska innehålla hyresrätter.

Den tänkta påbyggnaden ska innehålla 35 hyresrätter och omfattar 4 680 kvadratmeter. Byggnaden, kallad Valandhuset, är bedömd som ”värdefull enstaka byggnad” (blåprickad). Med sina fem våningar tillhör huset de högre husen längs Rådhusesplanaden. Den föreslagna påbyggnaden medför ett nio våningar högt och 75 meter långt hus. Föreslagen indragning är liten och gör påbyggnaden mycket synlig längs esplanaden och långgatorna Skolgatan och Nygatan.

Utformningen i fokus
I arbetet med detaljplanen ska påbyggnadens utformning som helhet anpassas till befintliga och närliggande byggnader.

– En påbyggnad kan vara möjlig men frågor som gestaltning och respekt för befintlig byggnad blir avgörande, säger Åsa Ögren (S), ordförande, byggnadsnämnden.

Friytans storlek och utformningen för befintliga och nya lägenheter ska överensstämma med riktlinjerna i den fördjupade översiktsplanen och plan- och byggnadslagen.

Åsa Ögren (S)
byggnadsnämndens ordförande