Planskisser för Kulturväven klara

Planskisser för Kulturväven klara

Innehåll och planskisser för kommunens del i Kulturväven, det blivande kulturhuset i centrala Umeå, presenteras nu i en programhandling. Arbetsutskottet har tagit del av och godkänt planerna, som ligger till grund för fortsatt projektering av byggnaden.

Programhandlingen omfattar ritningar, beskrivningar och illustrationer som beskriver hur lokaler och ytor i Kulturväven ska fördelas och användas i den färdiga byggnaden. Handlingen har tagits fram av White Arkitekter i Umeå på uppdrag av kommunen och i samarbete med många verksamheter.

Många olika kulturverksamheter
Hela byggnaden ska omfatta 24 000 kvm, varav Umeå kommun kommer att använda cirka 15 600 kvm för kulturverksamhet. Kulturväven ska erbjuda lokaler och förutsättningar för många olika kulturaktiviteter, till exempel dans, musik, litteratur, konst, teater och film. Läs mer om innehållet i detalj och se planskisser i programhandlingen. Därutöver kommer huset att innehålla hotell, kafé/restaurang och handel i Balticgruppen AB:s regi, men det ingår inte i programhandlingen.

– Det här är det underlag som behövs för att starta projekteringen och i arbetsutskottet är vi nöjda med planerna så långt, säger Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

Entréer som mötesplatser
Handlingen beskriver också hur byggnaden ska utformas för att vara öppen och tillgänglig för alla. Det kommer att finnas sex publika entréer som välkomnande mötesplatser. Det ska vara lätt att ta sig fram och hitta i byggnaden, också med hjälp av senaste teknik, och därför har programhandlingen tagits fram i samarbete med en tillgänglighetskonsult.

Exempel på andra riktlinjer:
• Byggnaden ska ha stora sammanhängande ytor med rymd och utsikt mot älven.
• ”Rum i rummet” samlas i kluster invändigt i byggnaden.
• Lokaler ska vara flexibla och kunna avgränsas vid behov.
• Trapphus ska nyttjas för vägledning och information om vad som är på gång i huset.

Varm och öppen interiör
Kulturvävens interiör är liksom utsidan tänkt att hämta inspiration från björken, med golv och tak av trä, och interiören ska kännas varm och öppen. Utformningen samordnas med ombyggnad av Rådhusparken och kajen på ett genomtänkt sätt. Byggnadens utvändiga terrasser bildar nya offentliga rum, som ska kunna användas även på vintern.

Omfattande arbete bakom
Programhandlingen bygger på tidigare arbete med visioner för Kulturväven och det lokalprogram som beskriver vilka behov som finns. Handlingen har arbetats fram under våren 2012 genom workshopar och arbetsmöten i en omfattande utvecklingsprocess. I arbetet har 70 personer från många olika verksamheter deltagit och bidragit med sina kunskaper, från kommunen, föreningar och många andra organisationer.

Vad händer nu?
Projektering av Kulturväven på detaljnivå tar nu vid med programhandlingen som grund och fortsätter under hösten fram till februari 2013. Det sker samtidigt som byggnaden tar form vid kajen. Även under detaljprojekteringen kommer referensgrupper med företrädare för olika verksamheter att bidra med sin kompetens och sina erfarenheter. Kulturväven beräknas vara klar under hösten 2014.

Läs programhandlingen och mer om Kulturväven på www.umea.se/kulturvaven.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen