Politiska organ försvinner och nya bildas

Kommunens nämndsorganisation förändras från 1 december 2010. Globaliserings- och forskningsutskottet upphör och istället bildas ett personalutskott och ett kulturhuvudstadsutskott.

Det nya personalutskottet kommer att bereda personalärenden, till exempel sådant som handlar om löner, pensioner, friskvård för anställda med mera. Det kommer också att ansvara för att kommunens organisation utvecklas och fungerar på ett bra sätt samt utse förtroendevalda som ska delta i utbildningar, konferenser och studieresor med mera.

Kulturhuvudstadsutskottets uppgift blir att genomföra Umeå 2014 – Europas Kulturhuvudstad. Utskottet kommer bland annat att leda och samordna arbetet, besluta om hur pengar ska användas och hur arbetet ska organiseras, skriva avtal med samarbetspartners, se till att satsningen marknadsförs och att uppställda mål uppfylls.

De nya utskotten, som båda kommer att vara underställda kommunstyrelsen, kommer att ha sju ledamöter och sju ersättare var.

När globaliserings- och forskningsutskottet upphör kommer istället näringslivs- och planeringsutskottet att ansvara för forskningsfrågor, medan frågor om till exempel mångfald och globalisering övertas av arbetsutskottet.

Även organisationsnämnden, som beslutar om organisation och har personalansvar för samhällsbyggnadskontoret, förväntas upphöra. Beslut om det fattats av kommunfullmäktige.

Läs mer om kommunens nuvarande organisation på www.umea.se/organisation.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen