Populära gymnasieskolor bidrar till miljonöverskott

Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden redovisar ett överskott på cirka 13,5 miljoner kronor 2013.
– Det är glädjande och visar att nämnden har en kostnadseffektiv verksamhet, säger Hans Lindberg (S), ordförande i nämnden.

Det positiva resultatet är också till stor del en följd av de elevförändringar som skett under året. De kommunala gymnasieskolorna (UGS) har ökat sin marknadsandel med ytterligare två procentenheter från 79 till 81 procent. På tre år har UGS ökat marknadsandelen med nio procentenheter. Dessutom har färre elever än beräknat valt att studera i en annan kommun och fler elever har valt att studera i Umeå. Detta har resulterat i minskade kostnader för ersättning till fristående gymnasieskolor och ett överskott i de interkommunala ersättningarna.

Men det finns även underskott inom delar av gymnasieskolan. Två av gymnasieskolorna uppvisar minusresultat eftersom de inte fullt ut har anpassat organisationen till ett minskat elevantal.

Vuxenutbildningen gör ett underskott mot budget på cirka 600 000 kronor. Det beror på ökade kostnader för volymökningar inom SFI (Svenska för invandrare) och den grundläggande vuxenutbildningen.

Inför 2013 minskades nämndens budget med 5,8 miljoner kronor på grund av det minskade statsbidraget till nya gymnasieskolan (GY 11) samt ett minskat elevantal.

För mer information kontakta:
Hans Lindberg (S)
hans.lindberg@umea.se

Sture Eriksson (KD)
Vice ordförande
sture.eriksson@umea.se

Peter Jacobsson Möller (V)
2:e vice ordförande
peter.moller@umea.se