Positiv befolkningsutveckling i Umeå

Befolkningsminskningen i Umeå under det första halvåret 2014 var 91 personer, vilket är den lägsta på många år. Det positiva utfallet, som beror på både ökad inflyttning och minskad utflyttning, gör att tillväxten på helår kan bli mycket god.

I vanlig ordning uppvisar Umeå förlust i befolkningstalet för första halvåret 2014. Det är ett mönster som ses i flera andra universitets- och högskoleorter. Förlusten beror främst på att färdigutbildade studenter flyttar när vårterminen slutar, vilket ger ett negativt flyttningsnetto.
När tillströmningen av nya studenter tar vid till höstterminsstarten, ökar befolkningen på nytt. Ökningen under höstterminen är vanligtvis betydligt högre än minskningen under våren.

Prognosen god
Under det första halvåret 2014 var inflyttningen den högsta på många år, medan utflyttningen var den lägsta. Det är i huvudsak utbytet mellan Umeå och övriga landet som förklarar siffrorna. Det positiva befolkningsutfallet tillsammans med ett högt söktryck till universiteten talar för en mycket god tillväxt under helåret 2014.
Antalet födda under första halvåret 2014 är det lägsta på många år. Antalet döda varierar inte så mycket och födelsenettot ligger runt genomsnittet.

Länet växer
Hela länets befolkning växer med 285 personer och många kommuner i Västerbottens län har ökat sin befolkning. Mest ökar Skellefteå med 224 personer, vilket beror på ett mycket högt överskott i utrikesflyttningarna. Därefter kommer Nordmaling, som växer med 53 personer. Förutom Umeå uppvisar Robertsfors, Vilhelmina, Malå och Åsele minskad befolkning.

Befolkningstabell (bifogad pdf-fil)

Lennart Holmlund (S)