Presentation av arkitekternas förslag på Vasaplans nya utformning

Presentation av arkitekternas förslag på Vasaplans nya utformning

Torsdag 16 juni presenterade landskapsarkitekt Eva Henriksson, WSP, och arkitekt Gert Wingårdh, Wingårdhs Arkitektkontor, sitt förslag till Vasaplans nya utformning för både för tekniska nämnden och på ett öppet möte på Umeå Folkets Hus. Förslaget visade en fin helhet på en plats att tycka om och trivas på i staden.

Redan 2008 startade arbetet kring Vasaplan och platsen styrkor och svagheter beskrevs. Utifrån detta inleddes ett förstudiearbete där flera olika former av medborgardialog prövades och en trafikutredning genomfördes. Parallellt med arbetet har också förutsättningarna kring platsen ändrats bland annat då badhuset byggts.
– Det har varit en fantastisk rolig utmaning att få ihop alla funktoner och intressen på Vasaplan till en fin helhet, en plats i staden att tycka om och att trivas på. En plats att stanna till på – ensam eller tillsammans, kort eller lång stund, säger landskapsarkitekt Eva Henriksson.

Utökad kapacitet för kollektivtrafiken
Trafikutredningen visade att en mittplattform svarade bäst mot behoven som ställs på platsen. Mittplattformen ger en väsentligt utökad kapacitet och förbättrad framkomlighet för kollektivtrafiken. Trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter ökas också då körbanorna kan korsas i två etapper. Utformningen med en mittplattform medför smidiga byten mellan stadsbussarna. Det innebär också att ytorna längs fasaderna frigörs för folkliv och rörelse och kan då möbleras på olika sätt.

Vasaplans karaktär och identitet
Skisserna visar på en helhetslösning där skärmtaken på mittrefugen ger en egen karaktär och identitet till platsen. Mångfalden av träd, byggnadsmaterial i trä och glas samt arkitekturen i sig förstärker också platsens identitet. Sidoytorna kan användas för att skapa trivsamma mötesplatser. Det blir många olika typer av sittplatser för att passa både när man vill sitta en kort stund eller lite längre. De nya gångpassagerna ökar säkerheten för gående.
Träden som planeras ger platsen liv, årstidsvariationer och skönhet, liksom den ljussättning av platsen som förslås. Det blir väderskyddade bänkar på mittplattformen.

Byggstart våren 2017
Beslut om godkännande av skisserna kommer att tas av tekniska nämnden på kommande sammanträde. Byggstart planeras till våren 2017 så fort tjälen gått ur marken och ett intensivt arbete kommer att pågå under sommaren och hösten. Planeringen är att ombyggnaden ska ha hunnit så långt att bussarna kan köra via Vasaplan när vintertidtabellen börjar gälla i slutet på september 2017. En del arbeten kommer att utförs våren 2018.

Synpunkter och frågor
Om du har synpunkter eller frågor går det bra att ställa dem till politikerna i tekniska nämnden eller skicka in dem via mejl vasaplan@umea.se

Lena Karlsson Engman (S) ordförande
tekniska nämnden