Pressinbjudan: Stort tryck på Klimattoppmötet 30 november

Torsdag 30 november 2023 arrangeras Umeås lokala klimattoppmöte för andra gången. –Det är stort tryck på klimattoppmötet, det är fullsatt och vi har många på kölista. Det känns stort att så många är så engagerade i klimatfrågan, säger Annika Myrén, ansvarig för arbetet med Umeå klimatfärdplan.

Klimattoppmötet ingår i satsningen för att stärka samarbetet mellan företag, offentlig sektor, akademin och ideella organisationer i strävan att minska Umeås klimatutsläpp: Umeå klimatfärdplan.

Välkommen att bevaka eventet och ceremonin när 15 nyanslutna företag och offentliga verksamheter av totalt 54 anslutna skriver under på att arbeta tillsammans med Umeå klimatfärdplan.

Dessutom kommer Umeå Open Data Climate Challenge för första gången att dela ut pris till ett antal slutkanditater som skapat innovativa idéer och applikationer utifrån öppna data för att driva och stödja klimatåtgärder. I prispotten finns 130 000 kr att dela på. Läs mer om Umeå Open Data Climate Challenge.

Efter ceremonin kommer det finnas tid för intervjuer och fotografering.

Var:Mimersalen, Elite hotel, Kungsgatan 75, Umeå

När:Torsdag 30 november, kl.13.00-16.00

Agenda:

13:00 VÄLKOMMEN! Moderatorerna Ida Hillebjörk och Sverker Olofsson hälsar välkommen tillsammans med kommunalråden Hans Lindberg och Janet Ågren, S, Umeå kommun.

INSPIRATION: Keith Larson, föreståndare för ARCUM, Arktiskt centrum vid Umeå universitet.

VAD HÄNDER OCH HAR HÄNT SEDAN SIST? Annika Myrén, utvecklingsstrateg med ansvar för Umeå klimatfärdplan.

INSPIRATION: Fredrik Lundgren, vd för Umeå kommunföretag berättar om Umeå Eco Industrial Park

15.00 PRISUTDELNING av Umeå Open Data Climate Challenge med Maria Söderlind, projektledare Umeå Open Data.

CEREMONI för nya anslutare till Umeå klimatfärdplan

16.00 Tack och vi ses nästa år igen!

Mer information: www.umea.se/klimatfardplan

Vänligen meddela Ingela Hjulfors Berg via mejl om ni kommer att delta: ingela.hjulfors.berg@umea.se

Hans Lindberg, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande Umeå kommun
    090-16 12 01, 070-589 01 66, hans.lindberg@umea.se