Pressmeddelanden från AU (4 stycken)

Projekt som utvecklar företagande får stöd

Kommunen har genom arbetsutskottet beslutat att medfinansiera flera olika projekt för att stärka och utveckla näringsliv och företagande i regionen:

• Företagsinkubatorn BIC Factory får 1,2 miljoner kronor per år under perioden 2011–2013 efter ansökan av Umeå Kommunföretag AB. BIC Factory är en träffpunkt, idébank, mötesplats för unga entreprenörer som vill utveckla hållbara företag i Umeåregionen. Projektet bidrar till att utveckla företag och öka sysselsättningen i regionen.
  • Krenova, ett EU Mål 2-projekt, får 400 000 kronor per år under perioden 2011–2013 efter ansökan av Västerbottens läns landsting. Projektet stärker företagande inom kulturnäringarna, till exempel scenkonst, design och hantverk, litteratur och media, med bland annat kontorsarbetsplatser, rådgivning och nätverksbyggande.
  • Bärkraft, ett EU Mål 2-projekt, får 150 000 kronor per år under perioden 2011–2013 efter efter ansökan av Institutet för Livsmedel och Bioteknik AB. Projektet stödjer bärbranchen i Norr- och Västerbotten och skapa och utveckla nya företag och ta tillvara idéer för att bättre utnyttja skogsbär som råvara i regionen.
  • Entreprenörcentrum, ett EU Mål 2-projekt, får 1,1 miljoner kronor per år under perioden 2011–2013 efter ansökan av ALMI Företagspartner Nord AB. Entreprenörcentrum arbetar med information, rådgivning, seminarier och kompetensutveckling för att skapa nya företag och marknadsföra nya varor och tjänster.
  • AC International, ytterligare ett EU Mål 2-projekt, får 722 707 kronor för perioden 2011–2013 efter ansökan av Region Västerbotten/Västerbottens turism. AC International ska öka antalet turistföretag i länet och göra dem konkurrenskraftiga på en internationell marknad fram till 2014.

180 000 till konstprojekt om samiska hällristningar

Kommunen beviljar 180 000 kronor till en förstudie för "Rock art in Sapmi", ett multikonstverk om hällristningar i samernas land, som ska tas fram till 2014.

Projektet "Rock art in Sapmi" är Västerbottens museums vision för ett multikonstverk, en föreställning om den bildskatt som finns bland gamla hällristningar och hällmålningar i samernas land. Föreställningen är tänkt att skapas i samverkan mellan forskare, berättare, skådespelare, musiker, dansare och skolbarn och det ska förmedla kunskap om nordliga kulturtraditioner. Premiär beräknas ske under Umeås kulturhuvudstadsår 2014.

Kommunstyrelsens arbetutskott beviljar 180 000 kronor till en förstudie för att bedöma förutsättningarna för att genomföra projektet och utreda fortsatt finansiering. "Rock art in Sapmi" är ett samverkansprojekt mellan olika aktörer i Norge, Sverige, Finland och Ryssland och det faller väl in bland de samarbeten som lyfts fram i Umeås kulturhuvudstadssatsning.

Lär sig elever bättre med egen dator?

Kommunen ger totalt 600 000 kronor till ett forskningsprojekt som ska ta reda på vilken effekt egen dator har på elevers lärande i gymnasieskolan.

Kommunen har under senare år satsat mycket på IT som ett verktyg för lärande i gymnasieskolan. Från hösten 2010 kommer alla elever och lärare att  ha egen dator. Men, trots att uppföljning har skett vet man för lite om hur detta påverkar lärande och kunskapsresultat i skolan.

Umeå, bland flera kommuner, deltar därför i projektet "Unos Uno-Post Hoc", som ska ta reda på effekterna av liknande IT-satsningar i skolan. Arbetsutskottet beviljar projektet 300 000 kronor under perioden 2010–2013 och samma summa kommer från Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.

En dryg miljon till Glashuset

Glashuset, den planerade samarbetsnoden för Umeås kulturhuvudstadssatsning, bekostas med drygt en miljon kronor.

Ett hus för kreativa möten och ett utrymme för alla som arbetar för att göra Umeå till en fantastisk kulturhuvudstad 2014 – det är Glashuset som ska stå färdigt i augusti på Rådhustorget, mitt i centrala stan. Arbetsutskottet ger stadsledningskontoret 1 050 000 kronor för att bekosta glashuset, som kommer att projekteras och byggas av samhällsbyggnadskontoret.

Huset har formgivits i ett samarbete mellan arkitekter och industridesigners från näringslivet och Designhögskolan. Det kommer att bli cirka 30 kvadratmeter stort, 5 meter högt och det ska vara rustat för värme och kyla, regn och snö.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen