Pressmeddelanden från NP (2 stycken)

Pilotförsök med spårbilbana kan bli aktuellt i Umeå

Kommunen lämnar en intresseanmälan till Trafikverket som underlag för att bygga en spårbilbana i stan. Umeå är en av fyra kommuner som bedöms vara aktuella för en framtida pilotbana.

– Vi är fortsatt intresserade, men har varken sagt ja eller nej ännu. Det är viktigt att en spårbilbana kan länkas ihop med det befintliga kollektivtrafiknätet, säger Lennart Holmlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

En förstudie genomfördes 2009 för att se hur ett spårbilnät passar in i Umeås kollektivtrafik. Trafikverket har också begärt att få svar på hur Umeå kommun ser på en sådan satsning för att kunna utvärdera och prioritera bland de tillfrågade kommunerna. Det är detta svarsunderlag som Umeå nu lämnar in.

Kommunen har också ett preliminärt förslag på sträckning av en 1 km lång pilotbana i en första etapp samt en efterföljande andra etapp på drygt 2 km. Pilotbanans föreslagna sträckning kopplar samman NUS, universitetsområdet, IKSU och resecentret Umeå Östra.

I detta området bedöms banan göra god transportnytta, då många människor vistas i området under dagtid. Det är också mindre känsligt för oönskade störningar i stadsbilden än bostadsområden, och markförhållandena är också gynnsamma för att bygga en spårbilbana där.

Om spårbilbanan blir verklighet i Umeå bekostar staten byggnad och drift i två år av den första etappen, som bedöms kosta 140 miljoner kronor. Investeringskostnaden för etapp två, 160 miljoner kronor, delas lika mellan staten och Umeå kommun, medan kommunen står för driften.

En spårbilbana går på en luftburen bana på pelare istället för på marken. Den tar betydligt mindre plats i stadsrummet än till exempel en bussgata.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen
lennart.holmlund@umea.se

Elin Pietroni
trafikplanerare
utvecklingsavdelningen
elin.pietroni@umea.se

Håkan Göransson
vik. pressinformatör
informationsenheten
hakan.goransson@umea.se

Rutiner för kommunens tomtförsäljning ändras

Den kommunala tomtkön avvecklas i sin nuvarande form. Istället kommer "först till kvarn" att gälla, utom för tomter i attraktiva områden.

Med en lägre budgetram 2010 minskar stadsledningskontoret administrationskostnaderna för tomtförsäljning genom lägre service och effektivare rutiner. Utbudet av småhustomter kommer att vara detsamma, det är bara rutinerna vid försäljning som ändras.

De nya rutinerna innebär:

• Tomtkön och dess nuvarande administration avvecklas.
  • Villkoret att köparen ska bygga bostadshus för eget bruk på tomten kvarstår.
  • Lediga tomter säljs normalt enligt principen ”först till kvarn”.

När attraktiva områden öppnas för försäljning kommer köpare att kunna göra en intresseanmälan, och tomterna fördelas sedan på ett i förväg angivet sätt. Det kan till exempel vara lottning eller i turordning efter när intresseanmälningarna har kommit in.

Umeå kommun har under lång tid sålt småhustomter till privatpersoner genom tomtkön. Under senare år har cirka 1 200 personer stått i tomtkön, medan antalet sålda tomter har varierat kring 20–40 tomter per år, en ganska lång kö relativt antalet sålda tomter.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen