Prioriterade vägar pekas ut

Umeå kommun är positiv till Trafikverkets utpekande av Funktionellt prioriterat vägnät. Kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott har i ett remissyttrande till Trafikverket också påpekat andra vägars betydelse.

Genom utpekandet tar Trafikverket ställning till vilka av de nationella vägarna som är viktigast för tillgängligheten. Syftet är att skapa samsyn och bidra till tydligare och mer sammanhållna prioriteringar.

Viktiga vägar
Trafikverket pekar ut E4 och E12 som nationellt och internationellt viktiga vägar inom alla funktioner. Riksväg 363 och 364 pekas ut som regionalt viktiga vägar (dock pekas 364 inte ut för långväga personresor). Dessutom pekas Holmsundsvägen (Väg 531) ut som kompletterande regionalt viktig väg (endast för funktionen dagliga personresor).

Umeå kommun vill att Trafikverket beaktar att:
• Holmsundsvägen (Väg 531) utgör en viktig kollektivtrafikkoppling mot centrala Umeå och bör därför också pekas ut som kompletterande regionalt viktig väg även för kollektivtrafik
• Degernäsvägen (Väg 530) är en viktig passage mellan E4 och E12 söder om Umeå för tung trafik kopplad mot hamnen och bör inkluderas
• Innertavle-Täfteåstråket mot Sävar (Väg 642) är viktig utifrån funktionerna dagliga personresor samt kollektivtrafik
• Klabbölevägen (Väg 554) är viktig utifrån funktionen dagliga personresor
• Röbäck via Skravelsjö, Yttersjö och Hössjö (Väg 512) är viktig utifrån funktionerna dagliga personresor och kollektivtrafik
• Kuststråket (Norrmjöle och Sörmjöle via Stöcksjö, Stöcke och Ström, Bussjö, Väg 522 och 523) är viktiga utifrån funktionerna dagliga personresor och kollektivtrafik

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen