Projekt för filmbranschen får stöd av kommunen

Arbetsutskottet reserverar 500 000 kronor 2013–2014 till ”Filmarc 2.0”, andra delen av ett projekt som ska skapa tillväxt, större marknad och fler jobb för företag som arbetar med rörlig bild.

Projektet ”Filmarc” (filmbågen) vänder sig till företag som producerar film, TV, dataspel, rörlig bild för webben och mobila plattformar i norra Sverige, Norge och Finland. Det ska öka tillväxten i branschen, skapa större marknad och fler jobb genom olika aktiviteter, bland andra workshops och kurser, företagsutveckling, ökat samarbete i branschen och gemensam marknadsföring.

Filmarc 2.0 bygger vidare på ett tidigare projekt med samma inriktning. Det bedöms ha goda möjligheter att utveckla branschen även för film- och dataspelsföretag i Umeå och därmed också bidra till Umeås kulturhuvudstadssatsning 2014.

Projektet är ett samarbete mellan Film i Västerbotten, Filmpool Nord (Norrbotten), Filmcamp (Norge) och Poem (Finland).

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen