Redovisning av vård i livets slut inom kommunens äldreboenden

En rapport kring vård i livets slutskede redovisades idag för socialnämndens ledamöter. Medicinskt ansvarig sjuksköterska samt verksamhetschef för kommunens äldreboenden berättade hur arbetet bedrivs.

– Livets slut en svår fråga för alla som berörs. Det är viktigt att människor själva får bestämma hur de vill ha det när de är döende.  Det är även viktigt att personalen får möjlighet till reflektion efter ett dödsfall för att kunna få mer kunskap om döendet och förbättra kvaliteten kring vård i livets slut, säger Pia Friberg, medicinskt ansvarig sjuksköterska.

Enligt socialnämndens kvalitetsdeklaration ska de brukare som bor i kommunens äldreboende som så önskar ha någon hos sig vid dödsögonblicket, om ingen närstående finns tillgänglig. Detta säkerhetsställs genom att brukaren erbjuds att fylla i en så kallad levnadsberättelse där brukarens önskemål och tankar om hur man vill avsluta livet skrivs ner.

– Det är oerhört viktigt att äldre och anhöriga kan känna sig trygga med att detta fungerar i verkligheten, säger Eva Andersson (S), ordförande, socialnämnden.

Kommunen dokumenterar den vård som ges i livets slut i det svenska palliativa registret. Registret är ett nationellt kvalitetsregister för vård i livets slut. Enligt det palliativa registret hade 90,3 % i Umeå kommun* någon närvarande vid dödsögonblicket det senaste året. Riktvärdet för Sverige är 90 %, snittet för Sverige är 85,2%.

– Det är bra siffror, men man får aldrig glömma att det är människor vi talar om. Ingen ska behöva dö ensam och personalen ska inte vara rädd för att be om extra resurser för vård i livets slutskede, säger Veronica Kerr (KD), första vice ordförande, socialnämnden.

Flera ansvarsnivåer inom äldreomsorgen
All personal är skyldig att rapportera om missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden inom verksamheten enligt lex Sarah. Inga lex Sarah- rapporter gällande vård i livets slutskede har gjorts i Umeå. På äldreboendena finns sjuksköterskor som beslutar om vårdinsatser såsom exempelvis insättning av extravak vid vård i livets slut. Medicinskt ansvarig sjuksköterka är ansvarig för sjukvård inom kommunen till och med sjuksköterskenivå.

– Vård som ges i livets slut ska vara god, nära och närvarande omsorg. Kvalitetssäkring av vård vid livets slut är en mycket viktig fråga och därför ska denna fråga följas noggrant, säger Åsa Bäckström (V), andra vice ordförande i socialnämnden.

Närståendepenning kan beviljas för att närvara vid närståendes död. Närståendepenning beviljas av Försäkringskassan sammanlagt i 60 dagar per person som vårdas och kan delas av flera närstående. Närstående behöver inte ingå i familjen utan är personer som står personen nära, till exempel vänner, grannar med flera.

*omfattar kommunen inklusive kommundelar och privata utförare.

Uppgifter från palliativa registret, gäller det senaste året.

Närvaro vid dödsögonblicket
Ingen närvarade