Rekordmånga resenärer väljer Ultra

Under den senaste tolvmånadersperioden har resenärer gjort cirka 5,5 miljoner resor med Ultra - ett nytt rekord.

- Vi påbörjade en satsning 2006. I dag görs cirka 1,3 miljoner fler resor per år, berättar en glad Lennart Holmlund ordförande i Umeå kommunföretag.

Ökningen av antalet resande de senaste åren har möjliggjorts genom en kontinuerlig utbyggnad av Ultra-trafiken. Framför allt har resurser satsats på att utöka turtätheten längs de största linjerna - linjerna 1 och 8.

- Målet är att vi ska passera 6 miljoner resor 2012. I dag är bussarna mer än knökfulla och vi har inte heller lediga fordon att köra fler turer under rusningen. Vi planerar att genomföra förändringar och ytterligare stärka upp trafiken till/från våra största bussområden, bland annat Östra Ersboda, Umedalen och Marie-områdena. Det är inte minst viktigt utifrån ett miljöperspektiv att den positiva trenden fortsätter, säger Lennart Holmlund.

Ultra har under hösten drivit kampanjen "Ultra vill mer". Många intressanta synpunkter och konstruktiva förslag på förbättringar inför framtiden har kommit in.

- Vi har genom kampanjen aktivt och konstruktivt tagit emot synpunkter från umeborna. Vi håller för närvarande på att bearbeta dessa förslag på förändringar, men jag är säker på att flera av de vanligaste förslagen kommer att förverkligas, berättar Maria Höglander, vd för Länstrafiken.

Umeås stadstrafik Ultra är ett samarbete mellan Länstrafiken i Västerbotten, Nobina och Umeå kommunföretag.

För mer information kontakta:
Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen och Umeå kommunföretag