Resandet fortsätter öka i Ultra-trafiken - Nära 1 000 000 nya resor sedan 2006

Efter det första halvåret har resandet med Ultra-trafiken ökat med cirka 5 % jämfört med föregående år.

- Vi har under de senaste åren genomfört stora satsningar på kollektivtrafiken för att förbättra trafikutbudet i Umeå. Våra ansträngningar har resulterat i en resandeökning på nära 1 000 000 resor sedan år 2006, konstaterar en glad Lennart Holmlund, ordförande i Umeå kommunföretag.

Ytterligare förbättringar
Från vintertidtabellen - den 4 oktober - genomförs ytterligare trafikförbättringar i Ultratrafiken. Bland annat förbättras kollektivtrafiken till Ersboda och Strömpilens handelsområden kraftigt. 60 000 nya turer kommer att ansluta till/från handelsområdena. Det är bland annat den nya vägkopplingen mellan Ersboda och Marieområdena som skapar förutsättningar för den nya trafiken. Det blir linjerna 2 och 7 som kommer att trafikera Ersboda handelsområde och linje 5 som kommer att köra till Strömpilen.

- Kollektivtrafiken är en viktig bricka för att vi skall klara miljömålen i Umeå, avslutar Lennart Holmlund.

Lennart Holmlund (S)
Umeå kommunföretag