Restaurangelever och krogpersonal utbildas i ansvarsfull alkoholservering

Den 18–19 februari hålls en tvådagarsutbildning i Ansvarsfull alkoholservering i Umeå. Nytt för i år är att fem elever och en lärare från restaurangutbildningen på Fridhemsgymnasiet deltar. Övriga kursdeltagare är serveringspersonal, bartenders och krögare från nio olika lokala företag.

Kursdeltagarna får kunskap om olika problem som kan uppstå vid alkoholintag och drogmissbruk på krogen och får lära sig hur de kan hantera detta genom ett professionellt förhållningssätt. Utbildningen hålls flera gånger per år och brukar vara väldigt uppskattad av deltagarna. Syftet med utbildningsinsatsen är att minska våld och skador relaterat till alkoholkonsumtion på barer, nattklubbar och restauranger. Att personalen är utbildad ska också minska risken för överservering.

– Det är viktigt att all krogpersonal vet hur de ska förhålla sig till alkohol och narkotika. Varje enskild medarbetare har ett stort ansvar och kan bli till och med bli åtalad om de serverat alkohol till någon som redan är för berusad, säger Tomas Nyberg, polisinspektör, som kommer att föreläsa om narkotika under utbildningen.

Under de senaste åren har antalet misshandelsfall minskat drastiskt på helgkvällar i centrumfyrkanten. En framgångsfaktor av stor betydelse är förebyggande insatser i bred samverkan mellan polisen, kommunen och krogarna.

– Det är oerhört viktigt att människor i Umeå känner sig trygga när de är ute på kvällar och helger. Kan vi sänka berusningsnivån på krogarna ytterligare, så har vi vunnit oerhört mycket. Färre berusade personer betyder mindre misshandel och våld på stan. Kopplingen är glasklar, säger Kerstin Grundberg, processledare på UmeBrå.

Medier inbjuds att delta onsdag 18 februari klockan 13.00–14.00. Därefter finns möjlighet till frågor och intervjuer. Utbildningen Ansvarsfull alkoholservering sker på restaurangen på Fridhemgymnasiet.

Vid frågor, kontakta:

Kerstin Grundberg