Resultat och årsredovisning godkända

Kommunfullmäktige har godkänt Umeå kommuns årsresultat, årsredovisning, koncernredovisning och revisonsberättelse för 2013. I beslutet ingår också en avsättning på 44 mnkr till pensioner.

Stadsdirektör Mikael Öhlunds genomgång visade bland annat att den totala kostnadsökningen i fjol för Umeå kommuns verksamheter var 1,55 %, alltså mindre än löneökningarna under året trots volymtillväxt inom ett antal områden.
Umeå kommunföretag visar totalt ett plusresultat på 178 miljoner kronor.
– Jag känner mig väldigt nöjd med det resultatet som alla kommunens bolag har presterat under 2013, säger Mikael Öhlund, tillika koncernchef för Umeå Kommunföretag.

Kommunalrådet Marie-Louise Rönnmark (S) betonade i fullmäktige att årsredovisningen också beskriver kommunens kvalitetsarbete:
– Det är viktigt att titta på kvalitetsfrågorna. Vi har bland annat minskat arbetslösheten och gjort satsningar för barn och unga.

Kommunalrådet Anders Ågren (M) valde att bland annat lyfta behovet av nya bostäder.
– Vi måste också ha fortsatt fokus på arbetsmiljö. Umeå ligger över snittet vad gäller sjukskrivningar, så det finns mycket kvar att göra.

Pensionsavsättning
När det gäller den pensionsavsättning på 44 mnkr som kommunstyrelsen föreslagit, blev det debatt i fullmäktige om ett yttrande från revisorerna om hur avsättningen ska redovisas. Alliansen stödde ett yrkande från Anders Sellström (KD) om att följa revisorernas rekommendation.
Kommunstyrelsens förslag om att avsätta 44 mnkr till pensioner som planerat vann efter votering med siffrorna 37-26 (1 avstår, 1 frånvarande)

Anders Ågren (M)
1:e vice ordförande