“Riktade satsningar för att fler ska klara sin utbildning”

Nästa år planerar gymnasie- och vuxenutbildningen att förstärka budgeten inom ett antal områden.
– Det handlar om olika insatser för att fler elever ska klara av sin utbildning, säger
Hans Lindberg (S), ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.
Satsningarna kan göras tack vare ökade marknadsandelar för de kommunala gymnasieskolorna samt att fler elever valt att studera i Umeå.

För att öka genomströmningen och måluppfyllelsen inom gymnasieskolan tillskjuts 300 000 kronor för sommarskola och studiehandledning. Budgeten för köp av studieplatser inom projektet ”På rätt köl” förstärks också med 900 000 kronor.

Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmålet får ett tillskott på 800 000 kronor på grund av ett ökat elevantal inom språkintroduktionen (ensamkommande flyktingungdomar) samt ett generellt ökat behov av studiehandledning på modersmålet.

Projektet ”Pusselbiten” som framgångsrikt har utvecklat metoder för att bättre möta olika elevers behov, främst för elever med någon form av Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF), övergår till ordinarie verksamhet. Från hösten 2015 ska det finnas elevcoacher på alla kommunala gymnasieskolor. Projektet ”Första rummet” som handlar om att minska avhoppen övergår också till ordinarie verksamhet nästa år.

Den totala budgeten inom gymnasieskolan minskas med 5,2 miljoner kronor nästa år på grund av ett minskat elevunderlag.

Inom Viva kompetenscentrum används 2 miljoner kronor för att finansiera och implementera Ungdomstorget i ordinarie verksamhet.

För mer information kontakta:
Hans Lindberg (S)
hans.lindberg@umea.se

Sture Eriksson (KD)
Vice ordförande
sture.eriksson@umea.se

Peter Jacobsson Möller (V)
2:e vice ordförande
peter.moller@umea.se

Andreas Moberg

kommunikatör Utbildning, gymnasie- och vuxenutbildningen 090-16 12 34, 070-633 28 22