Rödåsels skola får fritidshem till hösten

Rådåsels skola förändras till att ta emot förskoleklass till årskurs 5 från hösten 2011. Skolan får också ett fritidshem för att förbättra samverkan mellan skola och fritidshem. De beslutade för- och grundskolenämnden idag.

Beslutet beror på att elever i Rödåsel och Överrödå har haft två grundskolor att välja på i två olika kommuner, Vindelns kommun utökar nu årskurs 6 för alla sina elever i kommunen.

Fördelarna med att förändra Rödåsels skola innebär att elever i Rödåsel, som är folkbokförda i Umeå och inte i Vindeln, får börja samtidigt som de andra eleverna i åk 6 på Renforsskolan i Vindeln. Eleverna får samma möjlighet till språkval och undervisning i NO-ämnen som övriga elever på Renforsskolan. Möjligheterna till att öppna fritidshem på skolan i Rödåsel kommer att förbättra lärandemiljön och samverkan mellan skola och fritidshem för barn mellan 6-12 år.

Restiden för skolskjuts är kortare till Vindeln än till en 7-9 skola i Umeå. För- och grundskolenämnden fattade idag beslut om skriftlig överenskommelse med Vindelns kommun för skolskjuts till elever som går till Rödåsel från Vindeln och tvärtom.

För ytterligare information kontakta:
Margareta Rönngren (S), ordförande
mobil: 070-573 84 83